Kennis
De aandachtsfunctionaris heeft voldoende basiskennis over kindermishandeling en weet welke andere professionals of bronnen geraadpleegd kunnen worden wanneer verdiepende kennis nodig is.
Daarbij gaat het om kennis van:
- De stappen van de meldcode en het afwegingskader.
- Van toepassing zijnde wettelijke verplichtingen, zoals privacyreglementen.
- De sociale kaart van de hulpverleningsinstellingen zowel lokaal, regionaal als landelijk.
- Achtergronden van kindermishandeling, waaronder risico- en beschermende factoren.
- Signalen en gevolgen weerstanden die professionals kunnen belemmeren om te handelen.
- Voor de kinderopvang relevante methoden voor risicotaxatie.
- Recente (wetenschappelijke) literatuur en onderzoeken.
- Relevante landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen.
- Ervaring met de uitvoering van het werkproces in de eigen organisatie.
Vaardigheden
De aandachtsfunctionaris beschikt over de volgende vaardigheden, verdeeld over zes domeinen:
- Sociaal-communicatieve vaardigheden: samenwerken, betrokkenheid, transparantie, overtuigingskracht, omgevingsbewustzijn, netwerken, cliëntgerichtheid, uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.
- Coachingsvaardigheden: collega’s motiveren, enthousiasmeren en activeren in de aanpak van kindermishandeling, ondersteunen en adviseren.
- Intellectuele vaardigheden: analytisch vermogen, openstaan voor verschillende opvattingen en zienswijzen, weloverwogen besluiten nemen, omgevingsbewustzijn, vakmanschap en oplossings- en progressiegerichtheid, meerzijdig-partijdige houding.
- Emotionele vaardigheden: inlevingsvermogen, integriteit, zelfvertrouwen, moed, stressbestendigheid.
- Taakgerichtheid: initiatiefrijk, inzet, kwaliteitsbewustzijn, besluitvaardigheid, doortastendheid, flexibiliteit.
- Organisatorische vaardigheden: plannen en organiseren, resultaatgerichtheid en ondernemendheid.
Voor de aandachtsfunctionaris die collega’s met vermoedens voor kindermishandeling ondersteunt en adviseert, zijn vooral de eerste vijf domeinen van belang: sociaal-communicatieve, coachings-, intellectuele en emotionele vaardigheden, en taakgerichtheid.
De aandachtsfunctionaris met beleidstaken beschikt met name over organisatorische vaardigheden.